Friday, December 17, 2010

bintangmu bersinar sepanjang zaman......

PENDEKAR BUJANG LAPOK


ANAKKU SAZALI


SENIMAN BUJANG LAPOK


"Tanya sama hati apa asal sayang.. adakah tandanya nampak dipandang... kumbang rayu bunga bulan dan bintang.. punya tanda-tanda hubungan mesra.."

"Risau batinku menangis risau.... makin kau jauh makin hatiku bertambah kacau... mengapa kita berpisah.. tak sanggup menahan asmara oh dengarlah... jeritan batinku...."

"Jalan yang mana hai tolonglah tunjuk.. jalan lurus ai jalan belok-belok.. aku dah penat terbatuk-batuk... bau asem ketiak siapa busuk.. lalalalalalala...."

"Malam bulan dipagar bintang.. tambah seri cuaca malam.. murni sungguh ciptaan tuhan... bulan bintang lampu alam..... andai kata bintang menyepi... bulan tidak berseri..."

Biasa dengar rangkap2 nie????? bias kata yang mengandung makna.... indah susunan kata... diseri melodi yang menangkap sesalur telinga untuk mendengar... lama sudah ciptaan digubah.... tapi masih kekal didengari.. seperti apa yang pernah dia ungkapkan.. Dia akan hidup seribu tahun lagi.... dan apa yang dimaksudkan adalah karya-karya agungnya..sebab karya itu tak pernah mati di telan masa.... dan ini telah pon dibuktikan...

Dia punyai nama yang unik.. bakat dia bagi aku sangat2 besar... .. aku kagum dengan dia... cerita dia tak pernah bosan aku tonton... tapi.. sebenarnya ada jugak lakonan dia yang aku tak tengok.. sebab ada certain cter tu tak bape masok ngan aku... tapi yang lain aku layan.. aku pon bukan peminat fanatik dia (kadar biase2 jer)... tapi aku sedih bila tau perjalanan hidup dia yang sebenar macam mane... kesian tak yah cakap lh... rase akulah kn.. pada waktu2 akhir kehidupan dia.. macam dah tak de orang hargai dia lagi... kerana erk??? aku tak tau.................................................. ( k.. aku blur jap~~~) k.. aku nak berhenti menulis.. (tetibe rase nak nangis).. huhuhu...

Sebelum tu... hargai setiap karya yang dia cipta.. setiap watak yang dibawa... setiap bait kata yang ditulis.... sebab itu semua bakal jadi sejarah.. ( ntah2 dh jd sejarah kot).. ingat, hiburan dan pedoman dari generasi ke zaman hadapan.. k...

No comments:

Post a Comment