Saturday, October 23, 2010

CINTA RANIA

Mimpi malam yang menderitakan hati dan perasaan.. (Aryna Rania)

Mimpi semalam menjelma lagi. Terus-terusan menemani tidur malamku. Letih aku cuba mentafsir mimpi itu. Sakit yang aku tanggung setiap kali mimpi itu menjelma menyeksakan jiwa dan perasaan. Hati ini lemas dan rimas. Tiada apa yang mampu aku lakukan untuk mengusir mimpi ini pergi.. pergi jauh dari kehidupanku. Semenjak kebelakangan ini itu yang aku lalui. Kenapa dan mengapa aku tiada jawapannya. Sesak untuk aku terus berfikir. Bilakah penderitaan ini akan berakhir. Kenapa aku harus melalui semua ini. Tetapi adakalanya mimpi itu cuba memberitahu aku tentang sesuatu. Seolah-olah ada seseorang yang cuba mengingatkan aku pada kehidupan. Seseorang yang selalu muncul dalam mimpi, tetapi tidak pernah menunjukkan wajahnya. Suasana dan kedamaian yang dirasa semakin menyakitkan hati. Mimpi itu pelik. Semakin aku cuba mengkaitkannya dengan kehidupan, semakin berat dan lemah jiwa untuk mengharunginya. Apabila aku tersedar dari mimpi, secara tiba-tiba aku akan menangis. Tangisan yang cukup payah untuk ditafsir. Aku seolah-olah merasakan aku sangat-sangat merindui sesuatu. Dia yang tidak berwajah itu menyesakkan nafasku, seperti dia orang yang aku damba. Sakit hati ini seperti dicarik-carik. Cukuplah untuk malam ini. Mentari pagi, cepatlah bertandang ke dalam hidupku. Agar malam yang menderitakan ini dapat berlalu pergi. Kalau sekali pun mendung ingin menjengukkan diri, biarkan kedamain yang aku rasakan. Pagi tebarilah jalanku dengan keindahan. Jangan hampakan aku dengan kesunyian sebagai mana yang pernah aku rasakan dulu. Apabila untuk kali pertamanya aku kehilangan.

No comments:

Post a Comment